2882 Views

«COMEBACK KID» PÅ FRIERFØTTER

Desember 05, 2017
Skrevet av:

administrator

O-RINGEN ER MÅLET: For 41 år siden var Tor Lahlum og broren med på 5-dagers i Arvika. Så kom ideen og å gjenta besøket denne sommeren. Dermed var de i gang begge to. - Klarer vi å karre oss rundt, tror jeg vi skal være fornøyde begge to, sier han. FOTO: JENS O KLØVRUD

TEKST: TOMMY GULLORD

– Det er et par år siden jeg oppdaget at O-Ringen 5-dagers arrangeres i Arvika i 2017. For 41 år siden deltok jeg og min bror sist gang 5-dagers ble arrangert i Värmland. Vi var henholdsvis 15 of 17 år gamle, og det var spennende å være på tur alene. Så tenkte jeg – hvorfor ikke utfordre han til å slenge seg med, også? At dette er en greie vi kan gjøre sammen….

AKTIVT O-MILJØ
Det sier Tor Lahlum, 55 år, opprinnelig fra Romedal i Stange kommune på Hedmarken, men i dag bosatt på Nordstrand og så smått tilbake i o-løypa for Kolbotn & Skimt. Det var i o-sportens gullalder på 1970-tallet unge Lahlum stiftet bekjentskap på skogens idrett. – Det var et aktivt o-miljø på Hedmarken og en voldsom oppblomstring for o-sporten. Stange var en habil klubb med mange gode gutteløpere, blant annet Erik Opøien, Grim Bjørtomt, Ulf Thomassen og tvillingbrødrene Trond og Terje Fjæstad. Jeg trådte mine o-sko i det miljøet, erindrer Tor Lahlum.

FAMILIE OG JAPPETID
Seinere ble det militærtjeneste, utdannelse, jobb og familie. Orientering ble det stadig mindre av. Til slutt ble o-skoene lagt på hylla. – Jeg slang med noen år, og ble norgesmester i lag i militært NM på Jørstadmoen. Under studiene i Kristiansand løp jeg også litt, jeg flyttet til Bøler og løp litt for Oppsal men så ble det familie, arbeid og jappetid, humrer 55-åringen. I tillegg slo knærne seg vrange. I 2007 gjennomgikk han en operasjon og fikk beskjed om å slutte og løpe. – Men jeg fant fram til noen sko som passet føttene mine og dristet meg til et par løpeturer. Det gikk ikke så bra, men jeg fant ut at turorientering ”funka” bra. Så kom ideen om å gjøre mer av det, forteller Lahlum.

FACEBOOK: Da Tor Lahlum fikk respons på et innlegg, kom ideen om «Comebackklubben
» som ei facebbokgruppe. Nå er 55-åringen tilbake med knottsko.

NOSTALGIBØLGE
Det var på den måten snøballen begynte å rulle – at det ballet på seg. Tor Lahlum var i gang igjen. – Jeg beskriver det som en nostalgibølge; minner og opplevelser om løp i skogen for mange år siden, sier han. Det var høsten 2015, påfølgende sommer begynte han å trene litt og delt i noen løp. – Samtidig postet jeg et innlegg på opn.no. Tilfeldigvis var det dagen etter at nettstedet ble nedlagt, men jeg fikk i hvert fall brukbar respons. Så ble jeg kontaktet av Forenklingsutvalget i NOF og ble innlemmet der, forteller 55-åringen.

COMEBACKKLUBBEN
Så kom ideen om å etablere comebackklubben.
– Jeg synes o-idretten var lite flinke til å synliggjøre seg selv i sosiale medier, bruke disse og vise hva vi driver med. Comebacklubben er ei Facebook- side, og den har i hvert fall blitt lagt merke til på den måten at 900 har vært inne og likt sida, sier Tor Lahlum. – Hva er det du vil med comebackklubben? – Målgruppa er de som på en eller annen måte kjenner o-idretten. Basert på egne erfaringer ønsker jeg å fortelle hva som skal til for å komme tilbake. Mye er nytt siden jeg løp for over 30 år siden – ikke minst teknologien – men det er ikke så vanskelig som mange tror. Tvert imot tror jeg det vil være spennende for mange å prøve ut alt dette i et bredt spekter av tilbud, sier Lahlum som i samme slengen inviterer flere ute i kretsene til å bli comebackambassadører.

EGOTRIPP
Nå håper han å lokke flere likesinnede tilbake i o-løypa. I Glåmdalsløpet var det i mai egen comebackklasse, og Lahlum håper å se flere gamle, kjente på samlingsplass utover sommeren. Når det gjelder egne ambisjoner, ligger lista litt lavere. – Dette med 5-dagers i Arvika er egentlig bare en egotripp. Klarer jeg og min bror å karre oss rundt, tror jeg vi skal være fornøyde begge to. Målet er å overleve, ikke bli disket og unngå fellesstarten den siste dagen, humrer ”The Comeback Kid”, Tor Lahlum.

Følg oss på sosiale medier

ABONNER PÅ NYHETSBREVET

For å se hvordan vi bruker din informasjon, ta en titt på vår Privacy policy